Nie je to nič nové. Deti sa dnes hýbu málo, ak vôbec. Rodičia nemajú čas, častokrát trávia deň tým, že sedia v škole, sedia v ŠKD a sedia aj potom doma. Narastá počet obéznych detí, detí s cukrovkou a detí závislých od počítača či mobilu. Zlé držanie tela, ploché nohy sú u detí desivo bežnými problémami. Čo robiť, aby ste dieťa rozhýbali?Nie je to nič nové. Deti sa dnes hýbu málo, ak vôbec. Rodičia nemajú čas, častokrát trávia deň tým, že sedia v škole, sedia v ŠKD a sedia aj potom doma. Narastá počet obéznych detí, detí s cukrovkou a detí závislých od počítača či mobilu. Zlé držanie tela, ploché nohy sú u detí desivo bežnými problémami. Čo robiť, aby ste dieťa rozhýbali?

1. Nájdite motiváciu

Dieťa (a všetci dobre vieme, že nielen dieťa) potrebuje motiváciu, prečo niečo robiť. Motiváciou môže byť pochvala, malý darček v prípade dosiahnutia stanoveného (a reálneho) cieľa alebo aj celkom niečo iné. Pozor, motivácia nemá byť „úplatok“. 😉

2. Stanovte mu reálny cieľ

Bez reálneho cieľa to nejde ľahko. Napríklad malé deti, ktoré neradi šliapu, budú spokojnejšie, ak im poviete, že najbližším cieľom je neďaleký pník. Po tom, čo k nemu dorazia mu môžete pokojne stanoviť ďalší cieľ alebo šliapanie prerušiť trebárs výstupom a zoskokom z pníka.

Mohlo by vás zaujímať:

Naučiť dieťa športovať a nezaťažiť ho náročnými tréningami? Dá sa to.

3. Zvoľte správny čas

Niekedy stačí vystihnúť ten správny moment, kedy bude mať dieťa najviac chuti a najviac sily. Ak dieťa vytrhnete od sledovania rozprávky, filmu, počítačovej hry alebo od mobilu „v najlepšom“, zrejme nebude zdieľať vaše nadšenie pre zmenu. Ak mu ale ponúknete, že môže prerušiť prípravu na vyučovanie a ísť si s vami zaskákať, zrejme to prijme s nadšením.

4. Nájdite niekoho, s kým môže športovať

Vo dvojici alebo trojici ide všetko ľahšie. Ak nemá vaše dieťa vyhranený šport, ktorému sa venuje, nechajte dieťa trénovať aj iný šport, ak tento šport trénuje jeho kamarát. Samozrejme, toto platí len v prípade, že kamarát netrénuje v profi klube s vysokými nárokmi na výkon.

5. Ponúknite mu možnosti

Ak máte možnosť, dajte dieťaťu na výber aktivitu. Nedávajte mu však priveľa možností, dobrý úmysel sa minie účinku.

6. Pri športovaní striedajte činnosti

Deti nebaví monotónna činnosť. Preto každý cvik, každý športový úkon by mal byť nastavený tak, aby dieťa nebolo znechutené. Ak to preženiete, viac s vami cvičiť nepôjde.

7. Zapojte veľa pomôcok

Chcete od dieťaťa aby si na ihrisku zabehalo, ale ono sa len motá a gúľa očami? Nakreslite na zem kriedou dráhu a behanie bude zrazu zábava. Niekedy stačí málo na to, aby sa dieťa rozhýbalo. Ak máte náročnejšie alebo menej aktívne dieťa, budete musieť zapojiť viac fantázie a viac pomôcok. Siahnite pokojne aj po niečom netradičnom.

8. Vytvorte dojem, že dieťa necvičí, ale sa baví

Nikoho nebaví drilovať. Deti sa radšej zabávajú ako skutočne trénujú. To samozrejme neznamená, že by sa mali iba zabávať, ale ak zo športovej aktivity urobíte zábavu, deti si ani nevšimnú, že trénujú. Ak si vyjdete s deťmi na túru, nenechajte ich šliapať monotónne po lese. Pripravte im malé súťaže, jednoduché ciele alebo prebuďte ich fantáziu, ktorá ich samých inšpiruje k fyzickej aktivite. Pretože športovať je zábava.

9. Zvoľte vhodný šport

Aký šport je vhodný pre moje dieťa? Nebojte sa, nie ste sami, kto v tejto otázke nemá istotu. Na výber najvhodnejšieho športu je dôležité prihliadať na fyzické schopnosti a osobnostné danosti dieťaťa. Jedným z riešení je multišportový kurz, ktorý naučí deti základy mnohých športov. Vďaka tomu sa stane „športovo gramotným“. Autorom myšlienky multišportového kurzu je športový klub BENITIM. „Podstatou nášho tréningového programu ŠPORTmaniak je priviesť čo najviac detí k športu. Navyše pracuje s myšlienkou, že dieťa mladšie ako 9 rokov by sa nemalo špecializovať na jeden konkrétny šport. Skvelé je, že na záver školského roka dostanú deti hodnotenie trénera v ktorom sa dozvedia aj športy, ktorým by sa dieťa v budúcnosti malo venovať,“ vysvetľuje Andrea Čvapková, zakladateľka klubu BENITIM, v ktorom každoročne trénuje takmer 1000 detí z Bratislavy a okolia.Pre tých, ktorí chcú dostať informáciu o vhodných športoch pre dieťa rýchlo je riešením ŠPORT test. „Ako jediní na Slovensku realizujeme kombinované testovanie zložené z fyzických aj osobnostných testov. Iba tak má rodič šancu zistiť, nielen športy, na ktoré dieťa má, ale aj športy, pri ktorých vydrží dlhodobo,“ dodáva Andrea Čvapková.

10. Zvoľte správnu dĺžku a intenzitu tréningu

Každý človek je iný. Preto aj štýl, intenzita a dĺžka tréningu alebo akéhokoľvek iného fyzického zaťaženia je u každého iná. Ak je vašim cieľom naučiť vaše dieťa hýbať sa, je lepšie ak sa aj v tomto ohľade prispôsobíte štýlu vášho dieťaťa. Ak si nie ste istí aké zaťaženie je pre dieťa vhodné, riešením môže byť ŠPORT test, ktorý vám zodpovie aj túto otázku.

Ak sa vám nedarí

Ak sa vám napriek všetkému nedarí, riešením môže byť jeden zo zážitkových športových celoročných kurzov, ktorý deti už od 3 rokov učí hýbať sa. Multišportový zážitkový kurz ŠPORTmaniak, ktorý nájdete na mnohých bratislavských základných školách dokáže deti nielen rozhýbať, ale aj prebudiť v nich lásku k športu.

Mohlo by vás zaujímať:

Ako to vidíme my – šport a deti

Pasívni teenageri

Problémom môže byť ak váš teenager si vzťah k športu doteraz nevytvoril a vy ste zrazu zistili, že je „neskoro“. Dobrá správa je, že nie je neskoro. Skúste parkour. Tento moderný šport založený na prvkoch atletiky a gymnastiky môže byť skutočnou bránou k športu aj u detí, ktoré nezvykli športovať a dnes sa u nich prejavujú dôsledky ich pasivity v podobe problémov s chrbticou, zlým držaním tela a podobne. Kurzy parkouru je dnes možné nájsť na viacerých základných školách v Bratislave.

BENITIM o.z. | © 2012 - 2018 BENITIM.sk - realizácia CompSoft s.r.o.